Testament
Jak sporządzić testament ?
- testamentmoże sporządzić każda osoba pełnoletnia, o ile nie została ubezwłasnowolniona;
- testamentunie można sporządzić przez pełnomocnika;
- za życia spadkodawcy testament nie wywołuje skutków prawnych – spadkodawca może dowolnie dysponować swoim majątkiem, może testament zmienić, odwołać lub sporządzić kolejny;
- abytestament własnoręczny był ważny, musi być w całości napisany własnoręcznie, opatrzony podpisem i datą sporządzenia.
Dlaczego testament notarialny ?
- notariusz potwierdzi tożsamość spadkodawcy i upewni się, jaka jest rzeczywista wola
testatora – to pozwoli uniknąć wątpliwości dotyczących zarówno osoby, która testament
sporządziła, jak i jego zapisów;
- obecnośćnotariusza przy sporządzaniu testamentu gwarantuje jego poprawność pod
względem prawnym – nieprecyzyjne zapisy mogą prowadzić do sporu pomiędzy spadkobiercami (spory rozstrzyga sąd i może się zdarzyć, że wola spadkodawcy zostanie,
zgodnie z Kodeksem postępowania cywilnego, zastąpiona zasadami ustawowymi);
- podważenietestamentu w formie aktu notarialnego jest stosunkowo trudne – czynności
dokonane przez notariusza mają charakter dokumentu urzędowego;
- notariuszjako profesjonalista wytłumaczy wszelkie zawiłości związane z testamentem
oraz zaproponuje takie zapisy, które pozwolą w pełni zrealizować zamierzenia testatora;
- sporządzenie testamentu notarialnego z reguły odbywa się w kancelarii notarialnej,
ale w sytuacji wyjątkowej (np. zły stan zdrowia testatora) może odbyć się także w mieszkaniu testatora, domu opieki czy szpitalu;
- naprośbę testatora testament notarialny może zostać zarejestrowany w Notarialnym
Rejestrze Testamentów (NORT) utworzonym przez Krajową Radę Notarialną – rejestracja
dla spadkodawcy jest bezpłatna i ułatwia zainteresowanym szybkie odszukanie testamentu po śmierci testatora
Akt Poświadczenia Dziedziczenia
Notariusz sporządzi Akt Poświadczenia Dziedziczenia tylko wówczas, gdy nie ma wątpliwości co do kręgu osób uprawnionych do dziedziczenia. Jeżeli istnieje w tym zakresie
spór lub niejasność, sprawa trafi do sądu.
Dokumentyniezbędne do wydania Aktu Poświadczenia Dziedziczenia:
- odpisaktu zgonu spadkodawcy;
- dokument, z którego wynika numer PESEL spadkodawcy
(np. zaświadczenie z wydziału meldunkowego);
- odpisyaktów stanu cywilnego osób powołanych do spadku z ustawy
(mężczyźni i kobiety niezamężne – akt urodzenia, kobiety zamężne – dodatkowo
akt małżeństwa);
- innedokumenty, np. odpis księgi wieczystej.
Spadkobiercyzobowiązani są do przedstawienia notariuszowi testamentu spadkodawcy,
jeśli takowy posiadają. W innym przypadku możliwe jest zlecenie notariuszowi poszukiwania dokumentu w Notarialnym Rejestrze Testamentów.
Jeśliwszystkie zainteresowane osoby, których krąg ustali notariusz, są zgodne co do wydania Aktu Poświadczenia Dziedziczenia, notariusz sporządzi protokół dziedziczenia
w formie aktu notarialnego. W protokole notariusz odbiera od osób zainteresowanych
oświadczenia, na podstawie których możliwe będzie ustalenie, komu i w jakich udziałach
przypada spadek.
Pospisaniu protokołu dziedziczenia notariusz przygotuje Akt Poświadczenia Dziedziczenia,
w którym poświadcza, kto i w jakich udziałach nabył spadek po osobie zmarłej.
Niezwłocznie po sporządzeniu zostaje on zarejestrowany Rejestrze Spadkowym. Zarejestrowany Akt Poświadczenia Dziedziczenia stanowi dokument potwierdzający prawa
spadkobierców do spadku i wywiera takie same skutki jak prawomocne postanowienie
sądu o stwierdzeniu nabycia spadku.